Ny vecka och utvärdering av den som gått

On April 28, 2008, in Generelt, by Katarina

DSC00067 
Peppar, peppar, har hållit mig frisk i en hel månad. 3 av dessa 4 veckor har jag dessutom haft ett snitt på 300 km cykling per vecka. Alla genomförd träning har dessutom haft ett mål. Så vad ska hända härnäst? Inte så många stora förändringar utan den närmsta månaden kommer se ut som den vi just passerat. Volym i långsamt tempo. Senaste månadens material har dock pekat på vissa brister, ffa styrkemässigt på cykeln. Och som Kasper ödmjukt påpekade så finns det en “genväg” som går via watträning. Eller ska man kalla det genväg? Tidsmässigt kanske, inte uplevelsesmässigt. Mitt motstånd bygger på att jag hade en hemsk upplevelse precis när jag startade upp träningen under vintern. Utan att generera speciellt många watt så genomlevde jag skärselden. Så nu jobbar jag på att väcka min nyfikenhet genom att ställa frågan ”vad kan jag generera nu?”. Lite väl optimistiskt tyckte jag i lördags att den här träningen kunde börja idag, men efter en tung helg som avslutades med 15 km löpning igår så fick jag tänka om och skjuta fram starten.

En vecka med många lediga dagar ligger framför oss. Torsdag-fredag har vi mormor här som leker med Emil och för första gången sen, ja, jag kommer inte ens ihåg, kan vi träna tillsammans. Torsdagens distans och intensitet är inte spikad, men på fredag blir det långt, 160 km med Anders. Resplanen ser enligt dags dato ut enligt följande: Malmö-Torup-Häckeberga-Skurup-Skateholm-Smygehuks fiskrökeri för räkklämma-Trelleborg-Höllviken-Vellinge-Malmö. Evt måste vi kanske snurra en vända ut till Falsterbo för att nå 160km.

Har lite funderingar på att göra en träningsresa till Stockholm samma helg som Maran går av stapeln. Om Karin lånar ut en madrass och Åsa en cykel så åker jag. Festen är redan fixad:) Har en vodka-redbull till godo på Kasper, eller hur älskling?

And now “Mammafika” resten av dagen som är vilodag HELA dagen!

 

Tagged with:  

10 Responses to “Ny vecka och utvärdering av den som gått”

  1. Anders L says:

    För en som är novis på cykel: Vad innebär watt-träning med hjälp av trainern? Är det inyervaller på hög watt?

    Jag siktar ju på att kunna cykla en lång sträcka med jämn och bra fart, platt bana, är det då nåt jag ska prioritera? Cyklar ju ändå trainer 4 ggr i veckan (30-70 min per gång) så det är inte nåt problem tidsmässigt att skjuta in. Trainer är nästan det enda jag hinner med som pappaledig…

  2. Katarina says:

    Just det:) Min trainer funkar så att den justerar efter hur kadens, så den kan man inte lura. Är det 250 watt så är det.

    Tja, du ska ju köra 180 km så hårt du kan med efterföljande mara. Så intervallerna behöver ju inte syfta till att klara ryck osv. Progressiva pass på trainern tror jag på där du succesivt ökar belastningen.

  3. Anders L says:

    Jag kan inte styra på watt, men jag har en watt-mätare. Eftersom min trainer är vätskedriven så blir motståndet tyngre ju fortare hjulet snurrar. Håller jag konstant kadens så kommer alltså watten öka/minska med att jag växlar upp eller ner på cykeln. Tyvärr är det lite stora hopp tycker jag, växlar jag trip trapp trull med 90 i kadens får jag effekterna: 160 W, 190W, 230W. För mig är det ett spann från lätt->jobbigt->nära döden :-)

  4. Mr. 50 says:

    Döden = 350-370 Watt

  5. Emma says:

    Fin du är i leparken Katarina, men vilka långa ben du ser ut att ha!!!!

  6. Linda says:

    Oj oj så duktig du är!!! Känner igen den envisa Kattan som tränar så det susar. Hoppas storformen håller i sig. Själv har jag frossat croissanter i Paris en vecka och hade premiär cykling till jobbet idag. Det var helt fantastiskt!!! Är helnöjd med att kombinera transport och träning med fantastisk dunka dunka musik. Stå på pinglan!!!

  7. Katarina says:

    Linda, vilken lyx, croissanter i Paris!!! Låter helt ljuvligt. Bra kombi där med dunka, dunka och jobbtransport :)

    Emma, jag har långa ben :) I förhållande till min överkropp. Jag och Kasper har lika långa ben fast han är 10 cm längre. Det är det som kallas löparkropp, hehe.

  8. Nix says:

    Halloj
    Grymt kul om du kommer.
    Om det kniper så har jag en alldeles för oanvänd Trekhybrid i källaren. Om du inte hittar någon annan cykel så ska väl inte det behöva bli det som hindrar dig… Du får låna den, alltså. Någon måtta får det vara ;)

  9. Karin says:

    Och det är klart jag lånar ut min madrass, ju :-) Åh, så kul det ska bli!!

  10. Katarina says:

    Nix, ja nu kan jag inte skylla på att jag inte har nån cykel ;)

    Karin, tack snälla :) Ska bli superspännande. Klart jag vill vara med och fira dina framgångar live!

Leave a Reply