Vilken konstig dag. Mors dag. Min dag! Fick frukost på sängen som snabbt förflyttades till matbordet eftersom det annars blivit ett intermezzo med kaffe, juice, frukostbullar och färsk ananas i sängen pga Emil. Kasper gav sig iväg på klubbträning men kom tillbaka lika snopen som jag var igår. Det var helt enkelt ingen där. Till skillnad från mig så drog han inte iväg på egen hand. Jag bet ihop och körde tre timmar cykel. Var inte i fas med de två för mig okända grabbar som dök upp vid klubben så jag valde att köra mitt race. Och jag ville bara hem under i princip tre timmar. Dessutom hade jag motvind ut till 102:an mot Veberöd. Motvind upp för hela åsen. Men jag tänkte “motvind och backe, bättre än så här blir inte Skåne”. Hade ett rejält distanspass löpning (rekorddistans!!) i benen från i fredags. Trötta muskelspolar. Men hem kom jag till slut och gjorde en “fullblodsbehandling” av benen dvs avspolning med iskallt vatten. Funkar utmärkt. Kanske ska jag överväga hästliniment också?

När Kaspers träning blev inställd drog vi istället ner till Bo01. Men innan dess var jag en vända på vinden. Har packat ner min våtdräkt och allt som förknippas med simträning väl. Vatten är inte mitt element. Vet inte om det hänger samman med att jag är en Vata. Eller så handlar det om att jag är talanglös. Sista gången jag på allvar simmade i dräkt var nog 2003 under en 1/2 IronMan. Efter det blev valet att enbart springa och cykla. Vill simma igen, men det kommer enbart bli i öppet vatten. Struntar i allt vad teknikträning heter inomhus. Vägrar ligga och glo ner i kaklet. Behöver spänningen som förknippas med öppet hav. Vara en del av tång, vatten och vågor. Möjligtvis kommer jag sträcka mig till att simma i bassäng utan tak.

Faktum är att jag älskade känslan i vattnet idag. Att glida genom vattnet. Inte behöva räkna längder bara navigera på bojar, bryggor och skuggor. Hade ställt in mig på en köldchock, men ömslöts av ett svalt vänligt salt hav. Fantastiskt. Fler blider här.

På hemvägen hamnade vi en lite ledsam situation som dock slutade lyckligt. En äldre dam satt trött på en kyrktrappa i innetofflor och sjukhusarmband. I armvecket satt en venflon. Jag går fram till damen och frågar vad som hänt. Hon är väldigt trött och kan inte redogöra för vad som hänt. Ingen av oss har mobil med så vi går in på en Pizzeria och får låna telefonen. Ringer sjukhuset och mycket riktigt har damen ifråga gått därifrån. Det tråkiga med hela historian är hur långt hon gått utan att någon reagerat. Och bemötandet jag fick när jag ringde sjukhuset. “Kan du inte köra hit henne?” På min fråga hur länge vi skulle vänta innan någon kom, fick jag ett snäsigt svar “det beror på när polisen kommer”. Damen ifråga hade gått iväg från Akutavdelningen och jag hade inte en aning om varför hon hamnat där. Till slut dök det iallafall upp en bil och damen kom i tryggt förvar igen.

Ny vecka stundar. Ska ta ett beslut om att ev bara satsa på löpningen fram till Malmö 10K. Det kan absolut gynna löpformen. Dessutom kommer jag ha tid att simma också. Ja, vi får väl sätta oss i soffan och diskutera det hela. Det finns nämligen ett upplägg för Kasper för 10k sub 40. Det klarar han med lite fartträning.

IMG_3622 “Din simmössa är trång mamma!”

Tagged with:

9 Responses to “Det Stora Blå och kära jösses vilka söta dubbelhakor”

1. syren says:

Härliga bilder!

2. Det ser härligt ut det där. Men jag vill ha 10 grader till för att jag ens överväga att stoppa ner stortån. Cool Emil i simglasögon :)

3. Marina says:

Vilken otroligt rolig bild på Emil! Haha!

4. Katarina says:

Tack! En fantastisk dag ger coola, roliga och härliga bilder!

Anna, med dräkt är det riktigt skönt i vattnet nu. Låna en och prova! Med lita balsam vid vristerna så glider man dessutom lätt ur den innan cyklingen :)

5. Anders L says:

Hahaha, vilka bilder på Emil! Och vad härligt det såg ut i plurret!

6. Karin says:

Åh, vilka häliga bilder :-)
    Nu är du på G igen, det hörs. Och det glädjer mig att läsa om det!
    Jättetrist bemötande du fick av personalen. Och otroligt sorgligt att det hände och kommer att hända igen… Tur att det finns människor som du därute :)

7. Katarina says:

Ja, om inte på G så allfall på F ;) Så det börjar ordna sig. Fixade ju lite spänning i tillvaron genom att sätta ett tufft mål till Malmö 10k och ett tufft program dit. Fartmässigt är det iallafall tufft, volymmässigt känns det mesigt.

8. Puma says:

det ser faktiskt lite kallt ut det där!

och du, jag VILL börja cykla. jag har bara inte råd. skidåkningen äter redan nästan 3000kr av mig varje månad. och med cyklingen ska jag köpa cykel, köpa cykelgrejer och åka på läger och annat. jag kommer inte ha några pengar kvar att betala för mat och lägenhet. men, jag vill jag vill jag vill!!! tur att jag inte har några barn säger jag bara! :-)

9. Katarina says:

Puma, jag vet. Men nu när du ska vara i Halmstad mer än Stockholm blir det ännu längre till skidåkningen. Iallafall till Åre. Att det sen är närmare till kontinenten är en annan femma… Jäkla skit säger jag bara med dom där 3000 kr. Förstår dig och lider med dig.