Kostanalys

On January 22, 2009, in Generelt, by Katarina

Bild012
Kaffet skulle också behöva åka ut- jag får lock för öronen av kaffe…

Piggelina Anna är färdig med sin analys av min kostdagbok som jag förde v. 2. Har inte gjort någon registrering på många år, senaste var nog 10 år sedan i samband med en styrketräningssatsning. Tränade med en av norges första PT, en israel som flyttat till norge för att jobba med just personlig träning. Han hade tidigare tränat israeliska soldater, så jag fick lära mig ett och annat om diciplin. Dessutom lärde han mig att 70% av resultatet beror på kosten. Och det har jag tagit fasta på, men avvikit från i perioder.

En av anledningarna till att jag faktiskt valda att avsluta vårt samarbete var att det var stört omöjligt att följa ett strikt schema med hård träning och ännu hårdare kostschema när jag också åkte en massa skidor på helgerna. Kontrasterna blev för stora helt enkelt, långa dagar på berget ochlånga nätter på Hemsedal Café… Så vi avbröt vårt samarbete. Och jag åt en glass för första gången på ett halvt år. Och jag åt en till, och en till…

De som deffat inför en tävling i fitness vet vad jag menar. När rekylen kommer och man äter allt det där man inte fått äta på flera veckor. När jag flyttade hem till Sverige vägde jag 10 kg mer än jag gör idag. Och det tog ett par år att få fason på figuren igen.

För mig funkar det inte att förbjuda något. Därför är allt tillåtet. Men en stor träningsmängd till trots så kan jag inte äta vad som helst utan att jeansen åter krymper.

Sen anser jag inte heller att det är optimalt att äta kakor, glass och godis när man tränar. Kroppen behöver mer än bara enerigi i form av socker.

Så nu finns det en plan för de kommande veckorna, en plan för att orka med uppbyggnadsträningen och boosta mitt immunförsvar. Summerar man vecka 2 så hamnar jag på ett totalt kaloriintag på 2400/dag, ganska jämt fördelat över veckans alla dagar oavsett träningsmängd. Där vill Anna att jag äter mer, ändå upp till 3000 kcal de dagar jag ex springer långpass och lite mindre de dagar jag vilar. Och alla kakor och annat snask i veckan byts ut mot mat och mera mellanmål. Fördelningsmässigt äter jag i nuläget 30 E% fett 46E% kolhydrater och 19 E% protein. Och dom där sista procenten då? Jo, det var alkohol.

Mera grönsaker, matigare mellanmål, matigare kvällsmål, ut med gottepåsen och kakorna måndag-fredag.

As simpel as that!

Edit: ja, och så ska jag inte äta så mycket korv med bröd. Min last i livet:)

Tagged with:  

3 Responses to “Kostanalys”

  1. Anton Malmberg says:

    Hej Katarina!

    Jag skulle gärna komma i kontakt med dig angående ett förslag gällande din blogg. Mejla gärna mig på anton@traningsschema.se så att jag kan berätta mer!

    Tack på förhand!

    /Anton Malmberg

  2. Anna says:

    Vad lyxigt med en kostanalys. Bra val nu när du ska satsa på Trans Alp. Jag är precis som du, äter allt, inget är förbjudet men då händer det ju också att det slinker ner sötsaker mitt i veckan. Visst har jag väl fattat att kosten är viktig men att det slulle ligga till grund för 70% av ens resultat var en nyhet. Nu fick jag lite att tänka på!

  3. Katarina says:

    Anna, jag är inte helt säker på att 70% gäller alla. Jag tror att det finns genetiska olikheter som gör att vissa kan “slarva” mer eller mindre. Men för mig stämmer 70% bra med verkliggheten. Om jag sköter mig kostmässigt når jag lättare mina träningsmål. Det finns inget vetenskapligt som stödjer min teori, det är ren och skär empiri!

Leave a Reply