Total kollaps

On April 8, 2009, in Generelt, by Katarina
Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1243 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1226 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1243 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1226 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1243 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1226 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1243 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1226 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1243 Warning: Illegal string offset 'status_txt' in /storage/content/20/101820/cykelmygg.se/public_html/wp-content/plugins/share-and-follow/share-and-follow.php on line 1226

6a00e5508a2f6388330111684a8717970c-800wi
Jag älskar mitt hjärta, och jag ville verkligen gå för rött!!!

Gårdagens testpass på banan, 10 x 400 blev totalfiasko. Måndag skulle varit vilodag, istället valde jag att klämma in ett distanspass modell kortare (14 km god fart). Det som egentligen skulle ha avverkats i helgen.

Så här på pappret kan man ju ganska lätt räkna ut att det  upplägget inte är optimalt för maximal prestation. Och mycket riktigt, redan på första intervallen känner jag att “det här kommer inte gå enligt plan”. Så jag får ändra taktik. Försöker följa planen upp till 200m dvs att hålla 45 sek. Resten är ren överlevnad, upprepad 10 ggr. Hade dessutom kraftig motvind från sista kurvan. Tiderna blev sämre än sist, de är nedskrivna och undangömda. Känner ingenting i benen idag, vilket vittnar om att jag inte orkade trycka ända upp på rött. Men jag hade ett starkt mantra igår “varje steg tar mig närmar mål” och ser man till tiderna så fungerade det. Gick snabbare på de sista intervallerna.

Sista löppasset idag. Sen blir det vila torsdag och resdag på fredag.

Tagged with:  

8 Responses to “Total kollaps”

  1. Lasse says:

    Hej du,
    jag undrar lite vilket träningsprogram du följer. Det är nämligen så att dina löppass verkar vara precis desamma som de jag kör enligt Fuhrman Institute med siktet inställt på Gbg-varvet.

    F.ö så gillas er blogg! Kör så det ryker.

  2. Katarina says:

    Hej Lasse,
    eftersom jag bara kan köra max tre pass löpning per vecka har jag tagit hjälp av ett löparess för att optimera. Så det kan stämma att det följer FIRST tänket, men den frågan får jag bolla vidare.
    Jag kommer själv att springa Göteborgsvarvet, men eftersom det inte är det viktigaste målet i år så får vi se vad jag kan diska fram den dagen.

    Kul att du gillar bloggen :)

    Lycka till på varvet!

  3. Lasse says:

    Sätter en fem-öring på att det är FIRST du kör då. Vad tycker du då, är själv positivt överaskad måste jag medge.
    Förstår att TransAlpen står lite högre på listan än varvet ;)

    Tack för lyckönskningen, detsamma!

  4. Snorkfröken says:

    Men du kämpade på bra! Stor fördel detdär att man inte ger upp!

  5. Anna says:

    Även om upplägget inte var det optimala så genomförde du passet och det är mycket värt. Jag tycker du är så jäkla bra helt enkelt.

  6. Katarina says:

    Lasse, vad det än baseras på så känns det vettigt och genomtänkt :)

    Anna och Snorkfröken, tack för att ni är så positiva!

  7. Lena says:

    Katarina, hur hanterar du din SI problematik och hur “dålig” blir du? Tacksam för all input;)

  8. Katarina says:

    Lena, jag har långsamt byggt upp löpmuskulaturen kring bäckenet. Men det blir aldrig nån marathonlöpare av mig igen. Det värsta är nötandet på långpassen, då får jag ont hur jag än gör. Vid 1.40 går gränsen, sen orkar inte leden hålla ihop längre. Så milen upp till halvmara blir min melodi framöver.
    Korrektion av bäckenet (när det har roterat), stretch och stabilitet är min medicin. Cyklingen räddar mig också, där får jag de riktigt långa passen. Det är mitt hetaste tips, även om det inte är grenspecifikt så upplever jag att det ger uthållighet till löpningen. Fartträningen ger inte så mycket problem numera eftersom det aldrig blir så långa pass. Men i börja fick jag ont av de också. Nu sitter tekniken igen och jag har fått tillbaka mitt neutrala steg, problemen minskade efter det.
    Kyla och infektioner får jag oftast ont av.
    Men det har varit besvärligt och begränsande i perioder med utstrålande smärta från skinkan ner i hälen på höger sida.
    Tänk långsiktigt och bygg upp fart och längd succesivt igen. Tumma aldrig på tekniken och rätta till ev rotation direkt.
    Jag hoppas innerligt att du hittar tillbaka till ett smärtfritt löpsteg igen!!

Leave a Reply