Mellanbra

On April 29, 2009, in Generelt, by Katarina

IMG_4978
Muuuu

Det är otroligt så fort upplevelsen av “formen” kan svänga. Man blir bra på det man tränar, ja, ni känner fenomenet.

När löpningen fått stå till sidan i förmån för fler och hårdare mil på cykel så blir löpformen lite “sämre”. I mitt fall ger löpningen mer till cyklingen än vice versa. Fast visst ger cyklingen uthållighet och styrka i löpningen också. Men löpning handlar för min del också om teknik. Att ha ett lätt, oforcerat steg. Cykelträningen gör mig kort i iliopsoas och jag springer inte lika lätt och obehindrat som under den mer löpnintensiva vinterträningen.

Cyklister är hårda men jag börjar banne mig fundera på om inte löpare är hårdare. I löpning kan du aldrig vila på samma sätt. Varje steg måste du själv bära kroppen frammåt. Visst, man kan ta rygg på någon och få en något lättare resa, men inte alls på samma vis som man kan på en cykeltävling där man kan ligga och smyga i fältet och se till att alltid ligga exakt rätt positionerad och spara maximalt med kraft. Med det menar jag inte att cykel INTE är svinjobbigt, för det kan det vara. Men löpning kan vara ännu värre.

Fast egentligen är det ingen idé att fundera över vilka som är hårdast, cyklister eller löpare. Det är ju helt oviktigt. För min del är det en utmaning att bli både stark löpare och cyklist.

Man blir bra på det man tränar helt enkelt. Fartpassen i löparskor han varit lätträknade den sista månaden. Nu tar jag ett sista tag och ser om jag kan hitta steget och lättheten innan jag låter löparambitionerna vila fram till hösten. Självklart kommer jag fortsätta att löpträna i underhållssyfte. För sämre än så här vill jag inte vara. Då blir klivet upp till nästa nivå allt för långt.

Tisdagen pass blev 60´fördelat på 15´uppvärmning med stela ben från måndagens tempopass. Huvudserien blev följande 2 x (4´3´2´1´) 1´ joggvila mellan intervallerna. 15´nerjogg. Första serien var bara tung, lossnade på andra och fick upp pulsen ordentligt. Lite känning av baksidan, men OK.

När baksidan av knät är ok igen är det dags för sista upptrappning inför Trans Alp. Och det blir fokus på att hålla ihop. Traninern kommer fram igen, den har vilat ett par veckor under sängen. 2 x 20 min i starten, sedan 3 x 20 min hög belastning och låg kadens. Hitta den backen här i krokarna så kör jag gärna ute…

Och till hösten blir det SRM. Men mer om det vid senare tillfälle.

Tagged with:  

4 Responses to “Mellanbra”

  1. Andréa says:

    Vi kan ju enas om att både löpare och cyklister är grymma! :)

  2. Katarina says:

    Eller hur Andréa! Det där “vem är bäst/hårdast/grymmast” tänket är ju bara fånigt :D

  3. Anna says:

    Du verkar vara grym på båda. Även om du inte tror att din löpform är lika bra som innan så tror jag det. Du kommer rocka på Gtb varvet.

  4. Katarina says:

    SnabbeAnna, tror du!!
    Tänk om det är så, det hade varit så grymt. Vi får se, jag kör på och förhoppningsvis lossnar det!

    Du ska rocka på måndag :D

Leave a Reply