10 x 2´

On June 16, 2009, in Generelt, by Katarina

 

IMG_5484
Långa pass i skogen ger sega ben…

Ja, så var det då äntligen dags efter lång frånvaro på programmet att kör 10 x 2´ i löpskor.

Helgens bravader hade jag mentalt lagt bakom mig (att de kunde anas i benen är en annan sak) och fokus var att beta av varje tvåminutare, en efter en. Den senaste tidens löppass har varit ganska “lätta” och korta och gårdagens 10 intervaller blev en riktig utmaning, men en skön sådan. Allt farttänk har jag släppt, fokus var att pressa min sega cykelpuls så högt det gick. För det är ett konstigt fenomen, ju mer tid jag tillbringar i cykelsadeln desto lägre trillar pulsen. Men å andra sidan, det är inte så konstigt eftersom jag prioriterat distans framför intervaller. Blandning är bäst, och så blir det nu ett par veckor framöver,  blandning av riktigt hårt och kort och lungt och länge.

Igår var första passet efter den eländiga förkylningen som jag kände mig 100% återställd och tillbaka i matchen!

För att suga lite på den där goda karamellen från igår,  blev det lite hårdare och kortare cykling idag. Målet var att medelpulsen skulle vara över 140. Den har varit riktigt låg och seg i helgen. Men idag var jag stenhård, så fort den började trilla ner under 140  “plockade” jag upp den igen och snittpulsen landade på 141 efter 70 km inklusive nervarvning. Så jag nådde mitt mål. Dessutom blev det ett jämt, hårt pass med en bra känsla även om det blåste friska vindar här nere i syd idag!

Tagged with:  

5 Responses to “10 x 2´”

  1. Cykelpuls är konstigt. Jag fattar inte varför den är så låg. Cyklar på uppvärmningspuls och får liksom inte upp den. Har du någon bra teori?

  2. Katarina says:

    För min del så skiljer det ca 10 slag mellan cykel och löpning. Så jag räknar på olika max och tröskelvärden.

    Här kan du läsa en teori:
    http://traningslara.se/blogg/maxpuls-och-mjolksyratroskel-vid-lopning-och-cykling/

  3. Louise says:

    Hej! Såg en kommentar från dig på snorkfrökens blogg, där du skrev att du bott i Oslo. Jag flyttar till Oslo om ca 1,5 månad och tänkte att du kanske har lite tips om var man kan träna (utomhus) i Oslo? :)

  4. Anna says:

    Skönt att det känns 100%! Nu är det bara att köra gärnet fram till Trans alp. Härliga bilder.

  5. Katarina says:

    Louise, Oslo är en fantastisk stad om man gillar att träna i skog och mark. Antingen cyklar man upp i Nordmarka, vill man löpträna och skippa stadslöpning så tar man tunnelbanan till Frognerseter eller Sognsvann. Sognsvann är nog det enda stället där man kan springa helt platt, annars är det kuperat överallt.
    I Nordmarka är det i princip obegränsade möjligheter för MTB. Långpass, singletrack, you name it, allt finns!
    Vill man ta sig till fots så finns det olika leder man kan följa. Mitt absoluta favoritställe heter Kjennungstua, där får man hembakat och kaffe i kopparkittel. Dit tar man sig från både Sognsvann och Frognerseteren. Skaffa en karta över Nordmarka och frossa i all underbar terräng!

    Anna, ja underbart när det känns bra! Tyvärr är jag fortfarande seg på cykeln, men än finns det hopp, fyra veckor kvar :)

Leave a Reply