Etapp åtta Andalo – Riva del Garda

On July 30, 2009, in Generelt, transalp, by Katarina

Här kommer en återblick från åttonde och sista etappen. Ska försöka återge något från etapp 6 och 7 allt eftersom bilden börjar klarna och minnena kommer!

Andalo– Riva del Garda

raw-BTEJ0226

Efter en hård 7:e etapp där jag startade dagen med näsblod och en hemskt tung känsla i hela kroppen så stod vi så äntligen på startlinjen till 8:e och allra sista etappen på Bike Transalp 2009. Både jag och Kasper mådde dåligt innan start, inte dåligt som i illa, utan den slags dåligt man kan må innan en ”tävling”. Detta har varit tävling från start till mål för oss, men inför sista etappen var vi riktigt taggade. Framför oss hade vi den kortaste etappen med minst antal höjdmeter, vi visste att vi också hade en brant och besvärlig single track nerför när vi väl var uppe på toppen. Eftersom det låg ett par smala stigar redan tidigt på etappen, släppte man startgrupperna med 2 minuters mellanrum för att det inte skulle korka igen totalt. Vi kom iväg bra i starten, och när jag väl var varm i kläderna och kommit upp för den allra första branta stigningen drog jag hårt för att vi skulle komma så långt upp som möjligt för att slippa den värsta köbildningen när vi åter igen skulle in på en smal single track. Jag drog så hårt att Kasper berättade i efterhand att han fick bita i ordentligt. Vi körde om klumpar om fyra män i stöten, uppför! Kom ikapp bakre delen av startgrupp A och gick om ett par mixlag. Väl uppe på toppen så började den hemska nerfärden där vi hasade och kasade ner för den branta och hala stigen. Vi kör verkligen som krattor när det är brant och tekniskt, men den här dagen handlade det inte om att chansa och vi kom helskinnade ner, vilket inte var fallet för alla…

Det värsta med den sista etappen var att folk körde totalt huvudlöst. Vi hade på förhand avtalat att vi inte skulle chansa, utan komma så säkert det gick i mål. Folk flög till höger och vänster och gjorde livsfarliga omkörningar. Ett herrlag från Rom hade stora problem med att en tjej körde om dem och de såg till att köra om så fort de kunde. Att de sedan fick stopp precis framför mig brydde de sig inte om, det viktigaste var att jag låg bakom. Eftersom Kasper för det mesta har legat bakom mig när vi kört uppför så har han många gånger sett hur män reagerat när jag kör om, och enligt honom har han sett många frustrerade ansikten.

Efter stigen körde vi en bit på en brant, sämre väg där underlaget växlade mellan räfflad betong och betongingjuten sten. Här såg vi många som punkterade eftersom de bombade iväg alldeles för hårt. Överlag har vi sett många som fått betala med punkteringar eftersom de kört alldeles för hårt över vassa, steniga partier. Jag har varit förskonad från punkteringa överhuvudtaget, Kasper har haft en som kom i en klättring där jag kunde fortsätta och han sedan körde ikapp mig. Tidsmässigt förlorade vi nog inget, men det tog klart hårt på Kasper.

Slutligen kom vi ner i dalen och underlaget blev mestadels asfalt. Folk fortsatte att köra som idioter och vi hade 10 man som gick ner i asfalten bakom oss. I en skarp vänstersväg var det någon som gick ner eftersom han helt missade att svänga. Vi har båda svårt att förstå varför man utsätter sig för risker när man är så nära mål, ingen av dem som gick ner hade något med tätstriden att göra.

Sista biten in mot mål var het, jag mådde inte bra i hettan och fick hänga i Kaspers ryggsäck. Var inte trött, bara överhettad. Uppe på berget, i skuggan hade jag kört som en gud, men hettan nere i dalen tog all min kraft. Kasper ropade att det var 4 km till mål. I mitt huvud var det fortfarande overkligt att vi var där, framme, i Riva. Vi, två mygg från det plattaste av skåne. Vi som aldrig tagit en cykel över 2000m… Sen hände allt så fort, målgång, hand i hand, enorma bitar vattenmelon, sura lokala druvor…

raw-BTEF0135

Tagged with:

8 Responses to “Etapp åtta Andalo – Riva del Garda”

1. Linda says:

sitter med kaffekoppen i handen och läser. Blir faktiskt lite tårögd. Vilken resa… Ni har verkligen funnet den perfekta partnern bägge två. Oj vad ni ska uppnå i åren framöver. Otroligt kul att se. Stor kram från Oslo

2. Andréa says:

Vilken grej! Ni är ju helt fantastiska!

3. john says:

från förra året tror jag? ser ut som ordentliga stigningar!

4. Anna says:

Vilken fantastisk bild, den sista i inlägget. Den tyckte jag om.

5. Katarina says:

Linda, Kasper har föreslagit 6-dagars i Norge nästa år. Jag vet inte…

Kram

Andréa, tack!

Anna, det är kärlek :)

6. Ni är grymma! Grattis till en enorm prestation!

7. Sofy says:

Åh Katarina! Tårar i mina ögon! Hur kunde jag glömma bort vad du haft för dig ända tills nu?! Det här är ju helt fantastisk läsning!!! Grattis grattis grattis!

8. Katarina says:

Sofy, tack! Man kan inte ha koll på alla och jag tror du har haft nog med dina egna funderingar :)