Lita på din instinkt

On June 27, 2012, in Generelt, by Katarina

2012-05-12_08-39-23_785

Vem är jag?

Vad är jag egentligen konstruerad för, och hur är jag konsturerad?

Lyssnade på en pod från Ben Greenfield om  risken för “overhydration”  i samband med uthållighetsidrott. Timothy Noakes är fysiolog från Sydafrika och har skrivit boken “Waterlogged: The Serious Problem of Overhydration in Endurance Sports”

“Imperfect health has always been perfect health

Imperfect Health is what we are.
its just doing your best with what you have.

Humans are profoundly succesfull species.  
We are incredibly roubust.

Dessa tre meningar sammafattar på ett bra sätt varför vi många gånger skjuter över mål i vår strävan att pricka mål.

Jag upplever att många fokuserar på fel saker, istället för att lyssna på den egna instinkten,
plöjer man vad som finns på nätet och som många gånger är ren produktplacering.
Myter förs vidare
Studier designas  för att ge ett visst utfall, sätter du en försöksperson på en stationär cykel kommer vätskeförlusten vara bra mycket högre än om du gör om samma test utomhus pga konvektion. Ser du vad som händer? Ser du vad som går fel när du översätter resultatet till ett maraton i 10 grader och regn?

Om du tänker att Haile förlorar 3 l H20/t under ett maraton och dricker 800ml vätska/timme så inser man ganska snart att det där med 2% inte stämmer.

Faktum är att en gemensam nämnare för snabba långdistanslöpare är att de går ner i vikt under en tävling.

Jag har aldrig upplevt att viktnedgång pga vätskeförlust påverkar min prestation.
Snarare har jag upplevt det motsatta, att en viktnedgång ger bättre resultat/högre fart.
Och därför har jag nedprioriterat vätskeintag i form av rent vatten.

Rent vatten dricker jag bara för att svälja ner något ex en bar eller gel.

Och jag dricker bara när jag är törstig. Även under tävling.
Därför går det ofta en hel timme eller mer (även på tävling) innan jag rör min flaska.

Under en halvmara dricker jag ingenting, möjligtvis sköljer jag munnen med vatten.
Jag har helt enkelt inte förstått hypen.

Och extra salter struntar jag blankt i, faktum är att mitt svett ALLTID smakar salt, även efter 5 timmar av hög ansträngning.

I vår strävan mot perfektion försöker vi återställa det som vi upplever som obalanser, men som i själva verket är kroppens sinnrika anpassning till situation.

Jag kör stenhårt på min linje, blir du kissnödig under en tävling har du druckit för mycket.

 (Här får du lite hjälp att välja bland kolhydraterna, och JA, jag gillar Jacob Gudiol väldigt mycket. Bland mycket nonsensskrivande bland träningsbloggarna så är det en befrielse att läsa hans texter)

 

 

5 Responses to “Lita på din instinkt”

  1. Jag blev kissnödig tre ggr på Stockholm marathon. Men jag skyller på regnet :) Har aldrig hänt annars och hoppas verkligen inte det händer igen. Värsta antiklimax att gå på bajamaja mitt i alltihopa! :)

    I övrigt tillhör jag nog dem som sejfar lite och dricker mer än jag behöver på lopp. På träning behöver jag inget alls. Ska nog se över det där lite. Finns ju sekunder att spara!

  2. Katarina says:

    Stanna och kissa, det har vi inte tid med :D

  3. Ingmarie says:

    Har ju alltid hävdat det där. Att det dricks för mycket och då inte bara vid träning. Det finns INGEN som dött av undervätskning på lopp men däremot av övervätskning. Det säger väl i princip allt…

  4. Jona says:

    Så klart vi litar på instinkten Katta, det har vi ju sagt hela tiden ;-)

  5. Katarina says:

    Ingmarie, lyssnar man på poden så förstår man hur dålig kunskapen är i ämnet, och att det är ett globalt problem.

    Jona, instinkter är ett komplext begrepp, och jag väljer att ha ett selektvit öra vad gäller dessa. Lyssnar jag på alla mina instinkter skulle jag bryta varje tävling :D (ett XC lopp börjar ofta med en “full-pull” där man äter sig själv under ca 10 minuter)
    Vad gäller just mat och dricka är min uppfattning att man bör vara extremt intuitiv!

Leave a Reply