Vänster fot

On April 11, 2013, in Generelt, by Katarina

liten logga

Innan jag la ner löpningen för att bli en bättre cyklist så sprang jag ett pass precis när första snön för året lagt sig.
Redan innan passet tänkte jag “är det här klokt?”.

Någonstans runt villorna på Fridhem så fick jag vansinnigt ont vid inre malleolen (fotknölen) på vänster fot.
Sådär svinont så jag inte kunde fortsätta springa utan fick halta hem.

Den där foten höll sen på och bråka ganska lång tid och blev faktiskt aldrig riktigt bra.
Den blev tveksam och trevande.

När jag sedan tog upp löpningen igen så hängde den här tveksamheten kvar i vänsterfoten.

Men som tur var så började jag hoppa hopprep.
Regelbundet och som rutin inför varje löpträning.

När man hoppar hopprep kan man nämligen på ett säkert sätt titta ner på sina fötter.
Det går inte när man springer, inte på samma sätt.

Det tog ganska lång tid att få vänsterfoten att bli aktiv.
Efter ett år med nästan ingen löpning alls var egentligen båda mina fötter väldigt passiva.

Hopprepshoppandet övade upp min tajming, ankel och vadstyrka på ett effektivt sätt igen.

Om man absolut inte hinner, men ändå vill genomföra ett superkort träningpass så hade jag
rekommenderat just hopprep.
En kort serie med hopprep varvat med någon övning för rörligheten i höfter och bröstrygg
kan göra underverk för en kontorskropp.

Bjuder på min favorituppvärmning, kanske något som kan passa dig?

Hopprep 100 hopp
Twisthopp 50 båda fötter, 50 med en fot åt gången.
Hopprep 100 hopp
Twisthopp 50-50 (se ovan)
World greatest stretch (golf edition)

Och vill du ha mer personlig hjälp så kontakta mig!

 

 

Leave a Reply